A téli csapatások ideje lejárt, lassan érkezőben van a szép idő, amikor végre felpattinthatja mindenki a legszebb szett felnit a Bömbösre. Ha már vadító kiállása van a gépnek, akkor nem csak belülről, de érdemes kívülről is alaposan letakarítani, hogy a tél nyomai eltűnjenek a szeretett autóról. Akinek nem elég egy sima fürdetés, hanem a szívfacsaróan üvöltő karcokat is száműzni szeretné, annak remek megoldás a polírozás, ezért megnéztük, hogyan szépül meg az autó egy nap alatt.

Mitől lesz karcos egy autó?

Meglepő módon az autót nem a környezeti hatások viselik meg leginkább, hanem a szakszerűtlen mosástól, a gépi mosót eleve messzire kerüljük el. De az önkiszolgáló mosó keféje is rettentő sok apró, de rendkívül káros szemcsét tartalmaz, amivel az évek során temérdek apró karcot ejtünk a lakkfelületen, ettől lesz matt hatású a fényezés.IMG_0796Persze, itt is fontos a megelőzés, egyszerűen nem szabad annyira koszosan hagyni az autót, hogy ne vigye le a gőzborotvázás. A karcolások kisebbik felét okozzák csak a faágak, kulcsos merényletek vagy a kilincsek mögötti körömkarcok.

Mit csinál a polírozás?IMG_0754A legtöbb autó manapság már lakkozott, ez adja meg a festéknek a megfelelő csillogást és emellett egy bizonyos fokú védelmet, de ez még mindig az egyik legsérülékenyebb alkotóeleme az autónak. Tehát amíg egy karc nem mélyebb a lakkrétegnél, addig nyom nélkül eltüntethető, ezt csinálja a polírozás.

Hogyan políroz egy profi?

Első lépésben tisztára kell mosni az autót, nem holmi kétszázas körbespricceléssel, hanem a lehető legalaposabban. A fáról származó gyantát, fékport és kátrányt viszont nem képes elvávolítani a mosás, csak egy spéci tisztítógyurma, ami magával ragadja a ragaszkodóbb szennyeződéseket.IMG_0845Ezt követően kezdődik meg a látványos átalakulás a letisztított, de még mindig karcos lakkfelületen. Az ebben mélyen ülő vájatokig vizes csiszolással vékonyítjuk el a lakkot.

A polírozást elemenként haladva kezdjük meg durva szemcseméretű pasztával és a hatékonyság kedvéért megfelelő géppel. A polírozó gép nem holmi szivaccsal felvértezett körcsiszoló, hanem excenteres, tehát nem szabályos kör mozgást leíró gépek. Ez már csak azért is jobb, mert nem lesz hologramos a felület. Mivel általában három fázisban történik a polírozás, ezért egy közepes- és egy finom szemcséjű pasztával is végigmasszírozza Berecz Robi az autót.IMG_0770Nem véletlen, hogy a Berecz Polír Garázsba gurultunk el a tudományért, mert Robi keze alatt gyakran fordulnak meg BMW-k, amiknek jó minőségű lakkján nagy változásokat lehet szemléltetni.

Ettől a körülbelül 8 vagy 10 óra munkától már elképesztően szép fénye lesz az autónak, ezért nem meglepő, hogy ezt az állapotot szeretné megőrizni minden gondos tulajdonos. Ebben nagy segítség a waxolás, ami a védőfelületet adja vagy kerülhet rá a mostanában divatos kerámia bevonat.IMG_0872

Hogyan őrizzük meg a csodás csillogást?

Mint ahogyan azt a poszt elején is említettem, a legnagyobb titok a megelőzés, így a ragyogóra polírozott autót ne tegyük ki továbbra sem olyan sokkhatásoknak, mint a gépi mosó vagy az önkiszolgáló mosók ritkán cserélt keféje. A soha le nem tisztított vízlehúzókat pedig messze kerüljük el. Ha megfelelő időközönként takarítjuk le az autót a megfelelő formában, akkor közel kerülhetünk az ideális állapothoz. Fontos megemlíteni, hogy egy idő után észrevehetően gyengül majd a vízlepergető képessége a waxnak, ezért pár hónap elteltével érdemes megismételni a viaszos kezelést.IMG_0884